Dagje Normandie

10 augustus 2019 - Caen, Frankrijk

Vandaag staat in het teken van de Tweede Wereldoorlog. We gaan als eerste naar Pont du Hoc dit is het meest strategische punt van Normandie. De Duitsers hebben hier hun luchtafweergeschut opgesteld waarmee ze Omaha-beach en Utah-beach kunnen beschermen. Deze lokatie was onneembaar volgens de Duitsers door de hoge kliffen waarop de bunkers gebouwd waren.

Door langdurige bombardementen en het feit dat de Engelsen en Amerikanen zich hadden voorbereid met touwladders en dergelijke is het ze na twee dagen gelukt deze lokatie over te nemen waardoor de andere militairen konden landen op de andere stranden met hun landingsvaartuigen.

Daarna zijn we naar het airborne museum gegaan in Saint-Mère-Église. Hier wordt het verhaal van de verovering van dit gebied getoond. In dit gebied zijn veel vliegtuigen geland met manschappen en materieel.

Op de terugweg langs Omaha-beach gereden en op het Normandy American Cemetery and Memorial gekeken. Dit is de Amerikaanse begraafplaats nabij de aanlanding op Omaha-beach. Echt heel indrukwekkend als je bedenk dat ieder kruis een soldaat is. Er komt geen einde aan de kruizen. Vrijheid is niet vanzelf sprekend, dat voel je hier.

Na het bezoek gaan we terug richting het hotel in Caen. Was een indrukwekkend dagje met al die oorlog plekken. Je kan hier makkelijk een week doorbrengen in deze regio met alle D-Day gerelateerde zaken, dit heeft een hele impact in de regio gehad zowel toen als nu.

Het is nog heerlijk weer en we lopen nog even een rondje door de stad. Caen is een mooie stad met veel oude gebouwen en veel drink en eettentjes. We landen zelf ook op een terrasje.

We gaan douchen en maken ons

klaar voor het diner. We belanden op het terras van het restaurant bijna naast het hotel. Het is heel druk overal en we moeten wel even wachten. Morgen gaan we richting het noorden richting de rivier de Seine.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ome Joop en tante Janny:
    11 augustus 2019
    Indrukwekkend!
  2. Stephan:
    11 augustus 2019
    Wij waren een paar weken geleden ook daar. Heel herkenbaar.